Pages

Thursday, June 25, 2015

TAKWA

Salam Ramadhan....

                Hari ini aku berpeluang berbual dengan ayah. ayah aku ni tak banyak cakap orangnya. tapi bila ditanya soalan terutama berbentuk keagamaan maka beliau akan cepat jer mengulas. itulah kelebihan yang beliau ada.

               Hari ini agak berbeza bila ayah terus cerita pada aku berkenaan takwa. aku cuba amati setiap bait kata-kata yang dilontarkan. Katanya "amalan yang banyak jika tidak disertakan dengan takwa takkan memberi apa2 makna. buatlah berape banyak amalan tapi kalau takde ketakwaan sia-sia." Macam tulah antara tutur katanya.

               " Macam mana nk bertakwa?" sambungnya lagi. Setiap amalan yang dibuat jangan ceritakan pada orang lain. satu lagi jaga pancaindera. siapa yang boleh buat? bukan semua orang mampu"

                Aku terdiam sambil mengira-ngira segala perbuatanku. Dosa pancaindera. :(


No comments:

Post a Comment