Pages

Thursday, June 1, 2023

 HUTANG WAJIB DIBAYAR


Satu masa aku pernah memberi kepercayaan pada sorng rakan yang jika dilihat luarannya pengamal agama. pendek kata nampak warak.


sampai satu masa hutangnya pada aku semakin bertimbun. aku makin tertekan sebab dia x pernah berusaha untuk membayarnya. hinggalah aku mengambil tindakan peguam. masa inilah aku dapat lihat wajah sebenar dirinya. wajah ustaz hanyalah kulit sahaja. hakikatnya dirinya penunggang agama. janji nak bayar tapi kadang2 byr itupun bila didesak. munafik lagi bila janji tapi mungkiri.


antara lainnya, kenapa aku kata pengunggang agama contohnya dia ajak orang berinfaq makanan kepada gelandangan, siapa yang berhajat boleh sumbang kepadanya dan dialah yang mengambil kontrak makanan tersebut. keuntungan hasil jualan makanan itu menjadi miliknya. 

ingat ya semua. siapapun orang dikeliling anda yang ingin berhutang dengan anda jangan beri pinjam. jika benar dia dalam kesusahan berilah yang anda sekadar mampu tanpa mengharap dia byr. contohnya dia nk pinjam 2000 tapi cukuplah sekadar anda beri 100 sebagai hadiah.

No comments:

Post a Comment