Pages

Saturday, September 17, 2011

hidup yang sementara

            Aku dapat berita ketika sedang sibuk siapkan asgmn kat bilik guru. tiba2 ada seseorang datang menyapa dan memberitahu orang kampung aku meninggal dunia. lelaki dalam lingkungan umur 50an rasanya. sudah berkeluarga dan ada anak.
            Kematian menjemputnya tanpa disangka. sepanjang malam dikatakan beliau mengikut rombongan marhaban dari rumah ke rumah dan pagi itu dia masih sempat menghantar anaknya ke sekolah seperti biasa. setelah pulang ke rumah dikatakan Almarhum mandi dan terjatuh. isterinya mendapatkannya dan menghantar ke hospital memandangkan kerisauan melihat keadaannya. setelah sampai ke hospital, pihak hospital memaklumkan kepada isterinya bahawa dia telah kembali. Al-fatihah kepada Allahyarham.
            Begitulah serba ringkas yang dapat aku ceritakan berkaitan saudaraku yang baru je berangkat ke alam barzakh. jatuh di bilik air hanya dijadikan sebab. itu kisah dia, tapi bagaimana pula kita?? adakah kita boleh menjamin bahawa kita akan dapat lihat hari esok.?
             kebiasannya, kita akan lebih cenderung berfikir perkara berbentuk keduniaan. mungkin berkaitan untuk membeli kereta baru, mungkin juga ingin bergaji besar dan paling tidak nk memiliki kasut mahal. ermm, mungkin! tapi dalam kesibukan diri kita jarang berfikir nk tambahkan amalan. ada kalanya amalan sunat seperti membaca quran pun ditangguh. solat yang 5 kali tu pun dikerjakan sepantas yang mungkin hingga tiada istilah to'madinah. itulah yang berlaku.

              Fikiran kita juga seringkali dihenyak dengan bermacam2 perkara berkaitan manusia disekeliling kita dengan pelbagai persoalan2 yang timbul...."bila nk ada partner?", kalau lom kawen, kalau dah kawen plak "bila nk ada anak?". sume tu meracuni fikiran kita. tapi bagi yang masih belajar, soalan yang biasa ditanya, bila nak masuk "U" ?, pastu bila dah abis blajo tanye plak ..bila nak keje?....macam tulah kehidupan. persoalan demi persoalan membuatkan kita stress dan hanyut dengan perasaan cemburu apabila orang lain sudah mengecapi seluruhnya.
 
            kenapa ya jarang orang tanya, dah cukup amalan?, paling tidak kita dengar pun "dah solat?" itupun jarang. tapi takkanlah kita nak tanye kat orang "bila awak nk meninggal?". ade kang kene penampo..meninggal terus..hahahahaha...
            Walauapapun yang berlaku, kita perlulah sentiasa bersedia menghadapi kematian, walau sesibuk manapun, imbanglah antara duniawi dan ukhrawi. semoga kita sama2 dalam lindungan taufik dan hidayahnya. amiennn..

No comments:

Post a Comment