Pages

Thursday, June 30, 2011

menggamit kenangan menyentuh perasaan...

            hari ni agak bz sket memandangkan pagi2 lagi dah ade meeting. dah tu plak kne adjust jadual kelas memandangkan ada yang mencemburui masaku. huhu. hmm...xpelah. ade hikmahnye. takla melalut jer kje aku bile masuk kelas. tahlah, jadi satu hobi lak skang ni. suke bercerita. yang bukan2 plak tu. ape gaknyer perasaan pelajarku. harap2 tak boring. :). pastu lak tadi agak terkalut sket siapkan teks MC sampai tak sempat nk turun kantin.
             mase kat kelas 5A1 tadi sebenarnye aku  tiba2 tersentuh hati bila ade yang wakil mintak maaf sebab keputusan periksa yang kurang membanggakan. bagi aku dah cukup baik sebenarnya diorang ni. cume kene lebihkan sket lagi usaha tu jangan ade yang fail klau leh.

              tapi, dalam banyak2 hal, aku tiba2 cam nk nangis real punye bila ingat kisah aku nk masuk matrik dlu. aku sebenarnya tdk minat pun. mohon pun saje2 sbb tengok org lain mohon. tapi realitinya aku sangat minat bahasa arab. biarlah aku cerita dari awal k.
               sejak kecil, aku banyak tengok kitab ayah aku yang tersusun kat rak. yang aku suke selak kamus arab sebab dah la tebal, nampak unik dan ada gambar2. kitab lain ade gak selak tapi tak paham langsung. dahla bahasa arab, langsung takde gambar2. menganjak usia ke alam remaja, aku masih lagi menanam impian untuk belajar bahasa arab. kata orang kalau kita nak jadikan impian kita kenyataan kita kene tulis impian tu dan baca hari2. atas sikap malu nk menunjukkan minat, aku tulis impian aku kat dinding dalam rak buku aku dan tersorok sket. nak tau x aku tulis ape? hmm..."aku nk ke Universiti Al-Azhar".  ringkas jer.
             ketika hendak masuk ke tingkatan satu, aku berhasrat nak masuk Maahad Muar. almaklum, kat situ ade belajar arab. dalam masa yang sama, hasratku mak ngan ayah tahu, tapi sayangnye cikgu aku tak tahu. jadi takdelah permohonanku utk sambung belajar di sekolah yang gah di Muar tu. aku teruskan belajar dan daftar kat sekolah Bakri, sekolah yang agak sosial pelajarnya. tu yang aku tahu tentang sekolah tu, almaklum akak dan abangku jugak kat sekolah tu. sebenarnya dalam masa yang sama mak aku memang nk aku ke Maahad, cuma tak tahu nak mohon camne dan ayahku pulak kalau boleh nak aku sekolah kat Lughatul Quran, biar belajar arab katanya. at last, dua2 sekolah tu aku tak jejak. ke Bakri jelah...

sambung.......

No comments:

Post a Comment