Pages

Sunday, August 21, 2011

kekosongan

            Ehemm!!..slamat menjalani ibadah puasa yea. kali ni just nk berkongsi cerita hal jiwa manusia. Ape tue...jeng--jeng..jeng. Kita selalu jer tengok status fb antara rakan kita yang tulis "boring, bosan" dll. sume hal nie sebenarnye berkaitan jiwa manusia yang kekosongan.
           Apa sebab jiwa kita kosong? semuanya dikaitkan dengan iman. jika kita tidak melatih jiwa kita dengan keimanan, maka akan hadirlah rasa "kosong" itu dan secara tak langsung kita akan rasa bahawa hidup ini macam tak bermakna.
           Jika kita kaitkan rasa rasa cinta pula, apa yang berlaku adalah kita akan rasakan orang yang kita sayang adalah segalanya bagi kita. terutamanya yang bercouple. andai hubungan itu terjalan tanpa berlandaskan iman, maka jiwa yang kosong itu akan menghambat berjuta rasa resah dan gelisah.
           Aku, adalah salah seorang yang dari berbillion manusia dimuka bumi ini yang pernah diziarahi "kekosongan". perasaan ingin menjerit menghimpit dan membelit jiwa hingga terkadang rasa sepi dan diburu mimpi ngeri. rasa diri tidak berpijak dibumi nyata dan tiada matlamat hidup.
           Marilah...kita mengorak langkah. sedar dari lena yang panjang. usirlah "kekosongan" itu dan pesan kepadanya agar jangan sesekali mengunjungi diri ini lagi. manfaatkanlah Ramadhan ini. semoga kita semua mendapat taufik dan hidayahnya serta ditemukan dengan Lailatul Qadar. Amiennn...





No comments:

Post a Comment