Pages

Saturday, April 9, 2011

Bahas OH Bahas..

            Salam buat semua. Setelah sekian lame tak tulis blog..tah nape hari nie terase jiwa melonjak2 utk menulis sedikit coretan sepanjang jadi jurulatih bahas.
           Bermula dari pemilihan peserta, semuanye berlaku perebutan antra cg2 lain. yealah..nk wat camne. sekolah kerajaan x same ngan sekolah  sma nie. semua pertandingan serentak. klau nk pilih peserta kne ambik awl2, lau x...mengange la jawabnye. nk jadi cite, adela dalam 6 org yg aku pilih. tapi dalam pemilihan sebenar nk 4 org jer. Mai, pmbhas tetap. namenye iras2 aku. Ziqa, pendatang baru, seblum nie masuk tafsir. Mira, Hasan, Amer, n Hasnol semua pelapis baru.
            Bagi aku, sepanjang jadi jurulatih bahas, inilah team yang paling bes. mane tak, ade jer adengan yang mencuit hati aku. tengah sibuk cari bahan, ade jer pljr lain yang sudi teman. dari geng2 diorang jugakla. sampai sanggup x mandi. hehe...syuttttt...yang aku punye kes lak, sampai pinjam baju budak sbb stay sampai malam. klau nk dikira2, adelah dekat 1 mggu lbh aku balk lewat jer sampai kul 11 mlm. huhu, dasat x?? sampaikan mak dah perli, "pasni jgn sampai kul 1 pagi lak baru nk  balik". hehe. itu x masuk kes kene halau ngan pak gate sbb dah malam x reti2 nk balik. die dah nk kunci gate blok bawah. berterabur dibuatnye.. hah! ade lagi, hari sabtu, kitorang stay kat sekolah dari pagi sampai kul 11 lbh mlm. gitulah.. at last tukar konsep balik sebab definasi asyik salah jer, tak jumpe2 yang betul2 puaskan hati. banyak sangat pendapat yang memeningkan. muke masing2 jangan cakapla. huhu...(termasuk cikgunye)
            tajuk bahas kitorang, bg aku cukup menyakitkan.."untuk kemajuan negara kita perlu lebih terbuka". pulak tu kitorang team pembangkang. mudahnyer sma nie dah tau pmbkg awl2, x macam kementrian. mase aku sekola dlu kne prepare dua2 pihak. pastu kne cabut undi dlu sblm bertanding. than kene kuarantin 1/2 jam sblm bertanding. lagi sakit.
            at last siap gak teks bahas tajuk 1 nie. lege la jugak. tapi camne pun tajuk 2 kne prepare gak. lau menang pusgn 1 takla kalut. yang nie cg sorang lagi tlg ejas. bile bncang blk ngan bdk2 dua hari jer setle. takla sakit sgt cam tajuk 1. pndgn aku la. tajuknyer.." pendekatan kaunseling mampu menangani masalah disiplin pelajar sekolah". pembangkang lagi. tapi oklah.
            tiba hari utk bertanding 8/3/11 kitorang janji kumpul kul 4 pg kat sekola. konvoi same2. 7 buah kereta. bonet aku wat hal lagi. susah nk tutup..syutttt. kitorang gerak dlm kul 5 pg akhirnye lalu tol tangkak. pagi2 dah wat lawak, mane taknyer sorang cg nie, leh masuk laluan "touch n go". pastu takleh nk kluar lak pasal ade kete blkng sampai. siap sorang pljr dlm kete die kluo mintak tlg org kat lorong tunai. sakit perut kitorang gelak. hehehe..pastu lak, follow punye follow cg sorng nie masuk R&R mane tah yg takde tmpt makan, dah tu semua kontigen yg lain ikut jer..jujur tol. hehe. ketua konvoi lak dah jauh tah mane tah. pecut punye pecut nk kejo ketua, aku speed sampai 120km/j. hebat gak merah silu aku. huhu. berjaye gak kejo sampai kat R&R Pagoh. semuanyer leh sampai lak serentak. pulak tu salah masuk kat laluan lori. terpakse plak masuk kat jalan keluar. kan dah songsang semuanyer...hehe...kat situlah cg yg "touch n go" kne gelak puas2. hehehe...sian die.
           sampai di smakj kitorng dlm kul 7 lbh. dapat makluman start kul 9. pastu giliran 1st. oklah. bg aku pertandingan bahas cukup sengit. pasukan bahas aku dah wat yang terbaik. terutama hasnol yg tak menunjukkan potensi akhirnyer terserlah. at last, bile umum keputusan, kitorang kalah. aku pasrah. cume mai jer yang nangis. may b sbb dah 2 thn kalah 1st round. 
            camnie lah cite sepanjang aku handle bahas. tapi apa yang semua org tak tahu, apa sebenarnyer yang berlaku pada aku "di sebalik bahas".


 
inilah hasilnyer...
antara peserta yang terlibat.





para pendebat

suasana sekitar majlis

barisan penyokong..


 
           
       

No comments:

Post a Comment