Pages

Friday, April 15, 2011

kerja oh kerja..

            pantasnyer mase cam tak terkejar rasenye. betullah cam peribahasa, masa itu emas. tapi sebenarnye lebih berharga dari itu sebab dengan emas, kita tetap tak leh beli masa.

            sejak aku bergelar pendidik, kadang2 terasa sukar sangat nk bahagi masa dengan baik. pernah seorang guru luar membuat penilaian berkenaan diri aku yang mengajar BM tingkatan 4 n 5. mane taknyer kene mengajar 6 kelas. dia terkejut kalau aku betul2 leh ngajar dengan baik. nk bagi tumpuan sepenuhnyer, ishhh... die bagi tau lagi andai betul aku leh bg komitmen yang baik, aku tak perlu makan, tak perlu tidur, tak perlu wat kerja lain, barulah mase aku cukup untuk mengajar 6 kelas. klau ikut sekolah kementerian, seorang guru diberi masa mengajar 24-26 waktu mengajar. tapi aku tak pernah dapat waktu camtu. mase aku sekarang 31 waktu. termasuk geografi tingkatan 2, 3 kelas semuanya. apa yang die sampaikan padaku hanye membuatkan aku tersenyum. fikiranku mula berputar memikirkan sejauh mana kebenaran kata-katanye.

             nak jadi cerita mase aku mula2 jadi cikgu BM, aku bukan tahu sangat mengajar, bahan pun takde. tapi aku mula mengorak langkah mencari guru luar untuk belajar BM. malu tu memang malu, tapi ape ertinyer malu tak bertempat. aku kira2 guru BM aku adelah dalam 4 orang semuanye. hmm...ramai x? mule mengajar, cara aku agak berterabur jer. tapi mase tu aku enjoy jer ngajar. at last, bile dah lame masuk tahun ke 3 nampaknyer aku dah mule tau nak atur strategi. tapi yang paling aku pelik, semakin aku pandai atur strategi mengajar, semakin suntuk mase aku terutama untuk menanda kertas. apatah lagi yang disebut karangan. aku makin kehilangan masa utk diriku hinggakan mase utk bersama keluarga. bila buku dah bertimbun, mulalah perasaan malas menyerang. sampai nak berkulat buku tu rasenye. kadang2 terfikir plak, camne la lau dah ade suami dan anak2. mampu ke aku bagi komitmen pada semuanye. hmmmm.... akhirnye, aku mengakui kebenaran kata2 guru tersebut dan itulah yang terjadi pada aku sekarang. itu tak termasuk perlu bagi perhatian pada aspek kelab dan persatuan. fuhhh!! pening.

             kadang2, memang aku perlukan seseorang yang boleh bagi semangat kat aku supaya aku terus bersemangat. teman yang boleh mengingatkan aku ketika aku terlena. tapi siapa??? 
siapa ya yang sudi menemaniku?

No comments:

Post a Comment