Pages

Sunday, April 10, 2011

Di sebalik ....

            Mungkin apa yang ingin aku coretkan ni membongkar kelemahanku. mungkin jugak akan mengguris hati seseorang. tapi itu hanye kemungkinan aku.
            Ape yang aku nk cerite tentang kisah silam mase sekolah dulu camne aku leh aktif masuk macam2. sekola rendah aku masuk syarahanla, bercerita la, tafsir ayat. paling tinggi penah aku capai dapat naib johan bercerita. tapi x pnh dapat wakil daerah. sekola agama aku masuk berzanji la, tilawah la, tafsir ayat la. yg paling tinggi sampai daerah, aku dapat naib johan nk masuk negeri.
             Sekolah menengah aku mule aktif ting 4. ms ting 2 aku masuk sajak jer. time tu, dpt no 3 kot. ms ting 4 tu sekolaaku adekan pertndgn terbuka. aku ape lagi, terus daftar name nk masuk pidato. kwn aku lak tlg aku cari bahan. mmg best. tanpe disangke aku dapat johan kalahkan pemidato sekola yang sedia ada. perghhh..tibe2 name aku top. mula dr situla cg2 kenal aku. aku mule dpt tawaran yg bukan2lah. masuk pantun, pidato, bahas, dan paling menyakitkan kuiz koperasi. pencapaian tertinggi aku peringkat kebangsaan dlm kuiz koperasi.
              Sebnarnye aku nk cite pasal bahas. mula dari tingkatan 4 nilah aku terlibat bahas. yang handle aku senior aku tingkatan 5. mulelah aku lbh sosial dari biase. ish, aku ni jenis pemalu, mane ade nk tego org tak tentu pasal. kitorang ni mmg byk tinggal kelas. almaklum berkorban tuk sekola gitu. mmg penat. ptg pun aku kene datang. dahla sekola aku jauh dari rumah. mak plak tak kasi dok asrama. mintak basikal pun tak dapat. apepun teruskan. cikgu aku mmg tak sepenuh mase handle kitorang. die just datang jap2 jer. pendek kate dari strategi n isi sume kitorang cari. pening. mase tu cg kitorang ade bg isi tp sikit jer. itu pun bile kitorang dah siap teks. sian an? pastu lak, die xdenyer semak isi or hujah kitorg betul ke x. huhu. bile bertanding menang gak pusgn 1. pastu trus kalah. time nila mula2 bahas ala parlimen diperkenalkan. dan akulah antara pljr yang mule2 terlibat.
                Masuk universiti, aku mule kenal, ade bilik bahas khas. tapi aku x joint pon nk jd ahli. sbb aku mmg x minat bahas. yang aku minat pidato. tp bile sekolah (fakulti) aku anjur bahas, tibe2 name aku naik. senior aku punye keje la tu. pastu bile bertanding, menang pulak pusingn 1, masuk yg kedua dah kalah.. than time thn 3 aku dilantik jadi pengadil. macam hebat jer aku ni. tapi itulah citenyer.
                Tibe2 tanpe aku duga, bile jadi cg nie,aku kne jadi jurulatih lak. hmm...satu perkare yg telah aku tinggal lbh dari 5 tahun dan klau leh tak nk kenang semula. mule2  aku jadi jurulatih tahun 2009. time tu dapat no.4. Tahun 2010 n 2011 hambar. tiada kemenangan. tapi disebaik semua ni, dalam tiga thn aku handle, ade seseorang yang memberi kesan dalam diri aku bile aku mintak pendapat.
               

mr x    :  awak jadi jurulatih je..awak bkn pembahas. ni awak yg mcm nak berbahas.
              awak tak latih pun sy tgk awak yg mcm nak berdebat. patut awak train la.
              jurulatih bkn mcm player.
mr x    :  umpama saye bagi awak sebiji bola sepak saye suruh awk main mcm lionel
              messi..bole ke tak cmtu?
mai silu:  mmg le x leh
mr x    : tu maksud sy..awak tak train diorg.. awak terus campak diorg masuk
             bertanding..tak leh..mulekan skit2 ngan tajuk mudah..dah ade kemahiran
             baru la bg tajuk yg kritis.

           Ini antara yg die ckp ms kitorang sibuk cari isi, tp bile dah tahu keputusan kekalahn, die tanye aku, ape itu teori bahas? than ade la mcm2 lagi yang kitorang bincangkan sampai aku terkelu. aku akui, dari pengalaman yag penah aku dapat, aku x dapat pendedahan sebenar, apa itu teori bahas. dan dari apa yang die ckp pasal teorinyer, sungguh menyedihkan. aku x tahu. yang aku tahu hanye peraturan.

air mata, mampukah memberi tahu isi hati yang sebenar?

          Aku tak salahkan pelajarku dari sebelum bertanding lagi. apa yang aku ckp, aku x kesah diorang menang atau kalah. usaha dah, doa pun dah. cume tawakal. tp jauh dari sudut hatiku, aku menyalahkan diri sendiri sebab tak dapat jadi jurulatih yang sebenar. terlalu banyak kekurangan..kesian jika mengenang nasib pembahasku sebab x dpat jurulatih, yang dapat hanye juruletih. dan setiap kali tiba hari perbahasan, perasaan aku macam nk bertanding. may b sbb aku antara yang bersama nk jadi player. itulah kesilapan aku.
            Aku mungkin seorang pemidato dan pembahas terbaik satu ketika dulu. tapi, aku bukanlah jurulatih. tapi juruletih. dan akhirnye aku keletihan.

gersang..ibarat tandusnya ilmu.

mengharap sinar disebaik kabus yang membelenggu.

              

            
           

No comments:

Post a Comment